Corona deel 2

30 januari 2021 - Amstelveen, Nederland

Daar zijn we weer, nu met een nieuw plan. De motor wordt vervangen door een turbo uitvoering. Deze motor hebben we via een Duitse website kunnen bemachtigen. En op bestelling is deze motor voor ons gereviseerd. Het voordeel is dat we ongeveer 25 pk meer hebben. Een lager toerental op kruissnelheid en meer trekkracht. Wat heel goed uitkomt als je tegen een berg aan moet.

Dan de remmen, de remschijven zijn vergroot en achter hebben we grotere remcilinders, dit in samenwerking met een grote rembekrachtiger. Omdat we sneller zijn en natuurlijk ook zwaarder, +/- 3000 kg, daar heb je meer remkracht voor nodig om veilig binnen de perken tot stilstand te komen.

De veren en bladveren ook vernieuwd. Dit omdat de oude veren wat ingezakt zijn na 30 jaar. Voor de zijderoute moeten we een vrije hoogte onder de auto hebben van +/- 25 cm. Ook de schokbrekers zijn vernieuwd om de auto wat strakker op de weg te houden.

Nieuwe velgen, we gaan van 14 inch naar 16 inch omdat de versnellingsbak hierop afgesteld is. De kilometerteller klopt nu precies. De banden zijn breder en we hebben allseason banden zodat we in alle weertypes het beste eruit kunnen halen.

Het wordt geen Parijs-Dakar maar toch: een beetje voorbereiding kan geen kwaad.

Waarom zo'n oude camper opknappen? We zijn gewoon een beetje gek op dit oude type. Lekker nog wat bruin hout en gordijntjes voor de ramen. Voor ons is dit gezellig!!

We hebben 2 jaar lang rondgekeken op beurzen. maar niets was naar onze zin, of te lang, te hoog, te wit. De maat van onze camper is niet meer te koop. De nieuwe zijn langer, hoger en breder. Wij kunnen nu bij een supermarkt gewoon in een parkeervak parkeren en hoeven niet moeilijk te doen.

Dan hebben we het nog niet over de prijzen van de nieuwe campers gehad. Als je wat zoekt, zit het tussen de 30.000€ en de 70.000€. En geloof me, daar kan je heel wat campers voor opknappen. Wij gaan er liever voor uit eten!!!!

Dan heb je natuurlijk de uitstoot! Ja, daar doe je weinig aan. Dit type diesel is ooit goedgekeurd, dus je mag er sowieso mee rijden. Alleen zijn er nu milieu zones ingesteld. Waar je niet in mag, maar dat zijn steden en daar kun je gewoon omheen rijden. Een roetfilter heeft geen zin, dat wordt niet toegelaten in Nederland. Daar gaan we dus geen energie instoppen. Hi,hi,hi

Taina en Theo

1. Martin:
    4 februari 2021
    Leuk verhaal!
  2. Rika combee:
    28 februari 2021
    Het eerste verhaal staat er op t en t pech kunnen jullie niet krijgen zo te lezen alles gereviseerd en vervangen moet goed komen . Ben benieuwd naar het volgende verhaal
    de voorbereiding is al leuk nu de reis nog. heeel veel liefs rika